Zelf goedkoop zeep maken.

Ik doe het nu voor de 3e keer en vind het echt een super uitvinding.

1 blok zeep = meer dan een liter vloeibare zeep.

Ik heb het de eerste keren gebruikt zonder glycerine en merkte dat er na een tijdje een soort van water laag op de zeep kwam te staan, dit was trouwens snel te verhelpen door de zeep even te schudden.

Maar oke let’s begin…

benodigdheden:

*1 blok zeep naar keuze: (Ik heb Dettol genomen maar het kan dus ook met Zwitsal of een ander merk. De romige zeep zoals Dove      schijnt niet zo goed te werken. Maar zeg eerlijk dat ik dit niet gebruikt heb dus ook niet weet of het wel of niet werkt)

*2 Flesje Glycerine (ik heb het gekocht bij de Etos)

*3 1 liter water

*4  een pan

*5 staafmixer

*6 lege zeep dispenser en grote fles om rest van de zeep in te bewaren.

Ik ben van de kort maar krachtige uitleg en dat ga ik nu dus ook doen, met foto’s wel zo makkelijk.

Je neemt 1 blok zeep.

Afbeelding

Je maakt deze zo klein mogelijk, ik heb het gewoon met een mes gedaan dit ging erg makkelijk.

Afbeelding

Vervolgens doe je dit in een pan, samen met 1 liter water

Afbeelding

En 1 eetlepel glycerine

AfbeeldingAfbeelding

Dit zet je aan tot het bijna gaat koken, je ziet nu ook (al roerend) dat de zeep oplost. Je blijft zachtjes doorroeren tot de zeep helemaal opgelost is.

Afbeelding

Als alles opgelost is, doe je een deksel op de pan en laat je het ergens een paar uur afkoelen. Ik heb de pan 3u buiten gezet, let op dat er geen dieren of kinderen rondlopen ivm verbranden.

Na het afkoelen is de zeep een dikke substantie geworden, lijkt een beetje op warme kaarsvet.

Afbeelding

Nu pak je de staafmixer en mixt het geheel goed door.

Afbeelding

 Je merkt nu ook dat het heel vloeibaar wordt niet té vloeibaar ongeveer zoals yoghurt.

Afbeelding

Nu is je zeep klaar, nu kun je de dispensers vullen. Ik heb 2 dispensers gevuld en nog een halve fles restant.

Dit voor later gebruik.

Afbeelding

Bij gebrek aan een trechter heb ik een papieren trechtertje gemaakt.

evt zou je na het mixen er een geurolie doorheen doen, maak let op dat je hier wel tegen kunt.

Ik hoop dat ik mensen op een idee heb gebracht.

Dit kan ook leuk zijn voor bij een geboorte, 4 liter zwitsal zeep! Welke nieuwe moeder wil dit nou niet!

Ik zeg succes!

Dit bericht werd geplaatst in Been / Heup. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

