Vriendschap, wat is vriendschap?

Laatste tijd denk ik daar veel over na.. niet omdat ik het wil maar meer omdat iemand mij ‘verplichte’ erover na te denken.

Het blijkt dat iedereen het woord en de betekenis vriendschap anders benaderd , dat is in de meeste gevallen ook logisch, kijk naar de mensen die je om je heen hebt..vrienden, kennissen je vriendin ,je gabber enz.

Alleen nu de andere kant van het woord vriendschap..het is een werkwoord..figuurlijk.
Je moet werken aan een vriendschap, maar het mooiste (mijn mening) is dat het vanzelf moet gaan. Je vergeet niet dat je vriend overmorgen een belangrijke afspraak heeft, en je ‘s avonds even belt om te vragen hoe het gegaan is.. maar ben je druk, of in alle haast het vergeten .. vind de vriend het in kwestie het niet erg als je een dag later er op terug komt. Want hij/ zij kent je en weet dat je niet bewust, niet belt om te vragen hoe het was.
Zo zou het moeten zijn…is mijn mening.

Maar.. mag je in geval van vriendschap elkaar ook dingen verplichten en in het slechtste geval een ultimatum geven?…. Wat is dat dan voor vriendschap?

Ik ben gezegend met mensen om me heen die al heel lang om me heen zijn, sommige daarvan kende ik al toen ik een jaar of acht was.
We lopen elkaar de deur niet plat, bellen elkaar niet dagelijks. Ieder heeft zijn eigen leven..en leeft die zoals je deze zelf wil indelen. En dat is prima! Sommige hiervan kan ik soms een jaar niet zien. Maar het belangrijkste van alles is, dat wanneer we bij elkaar zijn..het goed is!
En het weer vanouds is. En ik ook weet dat mocht ik midden in de nacht ergens komen te staan ik zo uit mijn hoofd 5 namen op kan noemen die me komen redden in zo’n geval.
Geloof me..ze doen het , ik spreek uit ervaring.

Ik heb een songtekst van de mannen van Niet uit het raam.. en dat heeft me jaren terug aan het denken gezet..hier ben ik maar mee gestopt want mijn gevoel hier tegen over was in sommige gevallen niet echt positief, het had en heeft ook geen zin om er lang over na te denken..maar wel leuk om even bij stil te staan.. lees de tekst en beantwoord het dan even in je hoofd…

Wie neem je met je mee
Als je nu zou moeten kiezen
Wie neem je met je mee
En heeft dat dan een doel
Wie neem je met je mee
En hoe maak je de keuze
Ga je zitten denken
Of volg je je gevoel

Denk er even over na en beantwoord het dan in je hoofd.

En lees nu het laatste deel van het nummer..

Wie wil er met je mee
Heb je daar al aan gedacht
Sta je zelf wel op het lijstje
Van wie je dat verwacht
Wie neemt jou met zich mee
Of ga je alleen
Of ben jij voor niemand
Voor niemand nummer één

Ja, nadenkertje hè?!

Laatst een vriendin door omstandigheden elkaar een aantal weken niet gesproken, ik ben druk zij is druk.. ik plaats foto’s op mijn hyves, zij mailt mij.. ik zie vervolgens geen mail..techniek is niet altijd alles! Ik beantwoord deze dus niet..zij denkt raar.. en laat het even rusten , we smsn over een onderwerp, zij leest een sms op een verkeerde toon en vervolgens ..stilte in de vriendschap… we bellen elkaar , en zeggen tegelijkertijd ‘is er soms iets’ ..wat blijkt..niets dus! Nieuwe afspraak in deze vriendschap.. we bellen elkaar als we elkaar een paar weken niet gesproken hebben.. helemaal goed.. een paar dagen later zitten we met een grote shake in de bioscoop. Hoe simpel kan het leven zijn.

Maar nu, een situatie.. iemand is erg in de sociale contacten..dat is niet erg, ik vind dat een goede eigenschap en kan daar mensen ook om bewonderen.
Alleen de persoon verwacht deze sociale acties in dezelfde hoeveelheid terug te krijgen.
Ik vind dat heel lastig, daar ben ik eerlijk in, ik wil iemand niet verplicht bellen als er niets ‘speciaals’ is maar meer wanneer ik daar de behoefte aan heb.
Of wanneer zoals eerder besproken, je benieuwd bent hoe het met de ander is, dat je even vraagt .. hey hoe is het?!
Maar is het dan terecht als de ander boos wordt als de ander niet op hetzelfde niveau contact houdt? Mag je iemand dat kwalijk nemen. Ik persoonlijk vind van niet, als de persoon in kwestie dan ook tussen neus en lippen meld dat de vriendschap misschien maar beëindigt moet worden (‘ontvrienden’ woord van 2010) gaan bij mij wel wat nek haren overeind staan.. benauwd ook en is de volgende vraag in mijn hoofd ook direct , hoeveel was de vriendschap voor jou dan waard? Als je nu ‘jouw’ vriend afrekent op een karakter eigenschap wat nooit anders is geweest.

Moeilijk moeilijk moeilijk…en jammer.

Vriendschap volgens Wikipedia;
Het belangrijkste waarop een goede vriendschap gebouwd is vertrouwen en onvoorwaardelijkheid. Binnen een vriendschap helpt men elkaar en aanvaardt men meer dan daarbuiten. Ook dat wat men als vrienden voor elkaar doet wordt vriendschap genoemd. Een belangeloze vriendschap is een vriendschap waarbij de één kijkt naar wat de ander nodig heeft en zijn eigen belangen/verlangens op de achtergrond plaatst. Een persoonlijke vriendschap is iets wezenlijk anders dan een vriendelijke houding tegenover iedereen.

Dit bericht werd geplaatst in overig en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vriendschap, wat is vriendschap?

  1. tijnslife zegt:

    Bijzonder manier van schrijven, maar je merkt het wel steeds vaker zoals je zegt.. Sommige mensen kunnen niet genoegen nemen met dingen, dus dan helemaal niets, raar eigenlijk. Dan vraag ik mij inderdaad ook af, wat voor vriendschap is het dan, bij echte vriendschap heb je begrip voor elkaar’s karakters. En soms loop je bij de ene wel de deur plat, maar de andere keer niet, niets erg’s aan. En vrienden raak je soms kwijt, of hervind je weer.

Geef een reactie

